DRONERADAR, czyli kompleksowy poradnik o tym, na co należy zwrócić uwagę w trakcie obsługi aplikacji
Naucz się korzystać z aplikacji DroneRadar nie wydając ani grosza!
Ze względu na rosnącą popularność bezzałogowych statków powietrznych jak i uwzględniając troskę o nasze wspólne bezpieczeństwo postanowiliśmy przygotować dla Was poradnik, w którym to dostarczymy niezbędnych informacji o tym, jak w prawidłowy sposób korzystać z aplikacji DroneRadar.
Narzędzie do rejestracji lotów BSP omówimy obszernie, tak by nic nie uszło Waszej uwadze.
Przyjemnego oglądania!
PS Jeśli po obejrzeniu materiałów zostawicie ‘lajka’ lub nawet i ‘suba’ to będzie Nam miło!
Odcinek 1 – Obowiązek zgłoszenia lotu
Od 16 kwietnia 2020 r. na pilotów BSP wykonujących operacje w polskiej przestrzeni powietrznej został nałożony obowiązek zgłoszenia każdego lotu za pomocą dedykowanego narządzia teleinformatycznego wskazanego przez PAŻP – czyli aplikacji DroneRadar.
Odcinek 2 – Rejestracja użytkownika
Proces tworzenia nowego konta na aplikacji jest dosyć prosty i szybki. Dosłownie kilka kniknięć dzieli Nas od tego, by móc zgłaszać każdy swój lot.
Odcinek 3 – Parametry lotu
Poza samym miejscem operacji ważne jest także wskazanie kategorii wykonywania lotów, maksymalnej masy startowej BSP oraz wysokości lotu. Na ich podstawie uzyskamy stosowny kolor sygnalizatora.
Odcinek 4 – Zielony sygnalizator
Jeśli na przejściu dla pieszych zapali Nam się zielone światło, to bez większych zawahań udajemy się na drugą stronę drogi. W przypadku używania aplikacji Droneradar musimy uważać, gdyż jest kilka wyjątków kiedy sygnalizator pali się na zielono, a lot nie będzie mógł się odbyć bez spełnienia dodatkowych warunków.
Odcinek 5 – Otoczenie operacji
Zamierzając wykonać lot w danym miejscu poza warunkami meteorologicznymi jak i terenowymi, powinniśmy także uzwględnić ograniczenia wynikające ze stref geograficznych. Dzięki temu określimy bezpieczną przestrzeń operacyjną jak i dowiemy się jak daleko oraz jak wysoko możemy wykonać lot Naszym BSP.
Odcinek 6 – Check-In
Aby zgłosić swój lot w aplikacji Droneradar w pierwszej kolejności powinniśmy uzyskać dwa numery: operatora SBSP oraz pilota BSP. W jaki sposób je uzyskać ? Poprzez rejestrację na stronie drony.ulc.gov.pl.
Odcinek 7 – Strefa geograficzna DRA-P
Lista stref geograficznych z całkowitym zakazem wykonywania lotów jest dość krótka. Warto więc zwrócić uwagę, jakich miejsc powinniśmy unikać wykonując lot BSP.
Odcinek 8 – Strefa geograficzna DRA-R
Geograficzne strefy ograniczone nakłądają na pilotów BSP obowiązek zapoznania się z preferencyjnymi warunkami lotu, które zostały wskazane przez zarządzającego strefą lub też wymagają kontaktu z zarządzającym w celu pozyskania zgody na lot.
Odcinek 9 – Strefa geograficzna DRA-R/R
Wypoczynek na łonie natury to idealna okazja ku temu, by wyciagnąć swego drona z torby. Jednak pamiętajmy, że w przypadku parków narodowych obowiązuje Nas całkowity zakaz latania BSP wewnątrz fizycznych granic parków. No chyba, że będziemy posiadać (w większości dość kosztowną) zgodę od dyrekcji parku…
Odcinek 10 – Strefa geograficzna DRA-R/CTR
Lot BSP w bliskim sąsiedztwie lotniska komunikacyjnego sprawia dość spore zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów i załogi załogowych statków powietrznych. Stąd też bezwzględnie powinniśmy znać i przestrzegać zasady wykonywania lotów wewnątrz geograficznych stref lotnisk kontrolowanych.
Odcinek 11 – Strefa geograficzna DRA-R/ATZ
Lot BSP w bliskim sąsiedztwie mniejszych lotnisk (np. aeroklubowych) wiąże się z porównywalnymi zasadami wykonywania lotów jak w przypadku lotnisk kontrolowanych. Jest jednak między nimi kilka różnic.
Odcinek 12 – Strefa geograficzna DRA-R/MCTR
Zarządcy lotnisk wojskowych opracowali nieco inne procedury wykonywania lotów wewnątrz swoich stref geograficznych, których to należy zawsze przestrzegać. I choć mogłoby się wydawać, że będą one nieco bardziej restrykcyjne, to w odległości większej niż 2 km od granicy lotniska wojskowego, będziemy mogli wykonać lot BSP do 120 m – pamiętając o spełnieniu kilku warunków.
Odcinek 13 – Strefa geograficzna DRA-R/TRA
Zdarzyć się może sytuacja, że na potrzeby danego użytkownika zostanie czasowo zarezerwowana określona przestrzeń powietrzna. W takiej sytuacji, zamierzajac wykonać lot BSP wewnątrz tej przestrzeni, w momencie jej aktywności, w pierwszej kolejności powinniśmy skontaktować się z zarządzającym strefą.
Odcinek 14 – Strefa geograficzna DRA-R/D
Nad poligonami wojskowymi utworzono strefy niebezpieczne, w których pilot BSP musi uzyskać zgodę na lot od zarządzającego strefą w momencie jej aktywności. Natomiast w związku z dodatkowym zawiadomieniem o niebezpieczeństwie, nawet poza czasem aktywności strefy, sygnalizator w Droneradarze pali się ciągle na kolor pomarańczowy.
Odcinek 15 – Strefa geograficzna DRA-I
Strefy oznaczone jako DRA-I zostały ustanowione w celach informacyjnych, aby zwiększyć bezpieczeństwo operacji z udziałem BSP. Warto więc sprawdzić, jakich konkretnie wskazówek udziela każda taka strefa.
Odcinek 16 – Strefa geograficzna DRA-I/RMZ
Już wkrótce…