Jak wygląda szkolenie na operatora drona? Dowiedz się więcej!

 

"Jestem operatorem bezzałogowego statku powietrznego” brzmi dumnie. Jednak, aby uzyskać Świadectwo Kwalifikacji operatora UAV należy najpierw ukończyć szkolenie lotnicze, a następnie zdać egzamin teoretyczny oraz praktyczny. Pierwsza część kursu obejmuje zagadnienia teoretyczne, które stanowią podstawę do dalszej nauki. Na tym etapie przyszły operator drona zdobywa wiedzę z zakresu prawa lotniczego, zapoznaje się z zasadami bezpieczeństwa oraz techniką lotów. Uświadamia sobie również bardzo ważne w tej branży apsekty psychologiczne.

Podejmując decyzję o szkoleniu należy zastanowić się nad rodzajem uprawnień. Podstawowa kategoria wyróżnia:

-UAVO VLOS - uprawnienia pozwalające na wykonywanie lotów w zasięgu wzroku,

-UAVO BVLOS - uprawnienia umożliwiające loty w zasięgu oraz poza zasięgiem wzroku operatora.

 

Kategorie wagowe uprawnień 

 

UAVO VLOS oraz BVLOS występują w określonych kategoriach wagowych. Zakres podstawowy obejmuje loty dronami o masie do 5 kilogramów. Rozszerzenia pozwalają na operowanie bezzałogowcami o masie nawet do 25 kilogramów. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami i wariantami, które są dostępne w ofercie na naszej stronie. 

 

Ile trwa szkolenie?

 

Oferowane przez Nas kursy do zdobycia uprawnień UAVO są zgodne z wzorcowym programem szkolenia przedstawianym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Część teoretyczna kursu, niezależnie od wybranego szkolenia, trwa jeden dzień. Odbywa się ona w warunkach grupowych. Kandydaci do uzyskania uprawnień VLOS przechodzą przez określone moduły szkoleniowe: 

  • Obsługa, budowa działanie podsystemów i podzespołów BSP,
  • Prawo lotnicze i zasady wykonywania lotów,
  • Człowiek jako pilot i operator - możliwości i ograniczenia,
  • Bezpieczeństwo wykonywania lotów i sytuacje niebezpieczne.

Natomiast szkolenie teoeretyczne dla uprawnień BVLOS rozszerzone jest o poszczególne zagadnienia: 

  • Meteorologia,
  • Nawigacja w lotach bezzałogowych,
  • Procedury operacyjne,
  • Osiągi i planowanie lotu. 

W przypadku zajęć praktycznych, czas trwania szkolenia uzależniony jest już od wybranego kursu. Część praktyczna prowadzona jest indywidualnie z instruktorem. Co to oznacza? Loty realizowane są zawsze 1:1 - jeden insturktor szkoli jednego kursanta. Taka organizacja praktyki pozwala na dostosowanie terminów spotkań do możliwości czasowych kursanta. Szkolenia odbywają się do południa, po południu oraz weekendowo. Krótko mówiąc - 7 dni w tygodniu. 

Poniżej krótka rozpiska liczby godzin lotów, w najczęściej wybieranych wariantach szkoleń:

  • VLOS MR (UAV do 5 kg) -  4 h,
  • VLOS MR (UAV do 25 kg) - 10 h, 
  • BVLOS MR (UAV do 5 kg) - 10 h,
  • BVLOS MR (UAV do 25 kg) - 18 h.

 

"...A jeżeli nie mam jeszcze własnego drona?"

 

Kursant nie ma obowiązku przynoszenia własnego sprzętu podczas szkolenia. W ramach kursu udostępniamy drony na potrzeby praktyki oraz egzaminu końcowego/państwowego. W kategorii wagowej do 5 kg latamy dronami DJI Phantom 4 Advanced, natomiast w wyższej kategorii do 25 kg wykorzystujemy sprzęt DJI Matrice 200

 

Warunki meteorologiczne

 

Elastyczność czasu szkolenia praktycznego uzależniona jest niekiedy od kaprysów pogody. W przypadku opadów atmosferycznych (deszcz, śnieg, grad) oraz rejestrowanego silnego wiatru (pow. 8 m/s), wyznaczany jest kolejny termin spotkania. Warunki meteo warto wziąć pod uwagę również podczas przygotowania do lotów. W sezonie letnim, przy zwiększonej ekspozycji słonecznej, należy zaopatrzeć się w butelkę wody, krem z filtrem oraz czapkę z daszkiem. Sezon zimowy również wymusza pewne zabezpieczenia, które mają zapobiec odmrożeniom i wychłodzeniu organizmu. My zalecamy buty z grubą podeszwą, które odizolują od zmrożonego podłoża. Warto pamiętać o bieliznie termoaktywnej, czapce i rękawicach, które umożliwią sterowanie dronem. Niezastąpiony jest również termos z gorącą herbatą. 

 

O czym pamiętać przed rozpoczęciem szkolenia? 

 

Przed realizacją kursu warto zapoznać się z wymaganiami formalnymi oraz dodatkowymi kosztami. Jeżeli jesteś osobą niepełnoletnią, potrzebujesz zgody opiekuna prawnego/rodzica na przystąpienie do szkolenia lotniczego. Z kolei ta wiadomość powinna ucieszyć osoby zainteresowane opcją UAVO VLOS - obowiązek badań lotniczo-lekarskich został zniesiony dla MR do 5 kg. W pozostałych wariantach kategorii wagowych oraz dla uprawnień BVLOS niezbędne jest oświadczenie lekarza orzecznika medycyny lotniczej. Orzeczenie lotniczo-lekarskie należy uzyskać przed przystąpieniem do części praktycznej kursu. Jaka jest cena wskazanych badań? Średni koszt to ok. 250 zł. 

Warto pamiętać, że orzeczenie jest czasowe i wymaga regularnych badań kontrolnych. Osoby poniżej 40 roku życia otrzymują dokument na okres 5 lat. Osoby powyżej 40 roku życia już po 2 latach muszą przedłużyć ważność swojego orzeczenia.

Pozostałe koszty związane są już z egzaminem państwowym oraz wydaniem Świadectwa Kwalifikacji. Tym jednak zajmiemy się w kolejnym artykule. 

Czy wiesz, że Twoje uprawnienia również będą czasowe? O tak, ale o tym już niebawem. 

 

Poznaj naszych partnerów: